Odporność – fakty i mity

Wokół odporności narosło wiele nieprawdziwych lub wyolbrzymionych informacji. Istnieją też przekłamania, które mogą być skutkiem zdezaktualizowania się wiedzy na temat odporności. Przedstawiamy prawdy i mity.

Odporność najintensywniej kształtuje się w ciągu pierwszych 3 lat życia.

PRAWDA. Dziecko po przyjściu na świat jest prawie jałowe. Pierwszymi drobnoustrojami, które zasiedlają jego ciało, są  bakterie pochodzące od matki. Układ immunologiczny w pierwszych tygodniach życia dziecka nie bardzo ma jak wypoczywać, gdyż cały czas ma styczność z nowymi dlań czynnikami, które ciągle modulują kształtującą się młodziutką odporność. Z tego powodu dieta maluchów musi być bogata w witaminy i minerały oraz składniki odżywcze.

O odporność dbamy tylko przed zimą.

MIT. Podwaliny pod np. wiosenną odporność buduje się zimą, a nawet i jeszcze wcześniej w poprzednim sezonie letnio-jesiennym. Tyle bowiem czasu potrzebują komórki układu immunologicznego, aby zaistnieć, wyspecjalizować się i stworzyć własną sieć ochronną.

Nie ma pogody niesprzyjającej na tyle, aby nie podbudować odporności.

PRAWDA, trzeba się tylko odpowiednio ubrać. Podczas spacerów układ odpornościowy ma znakomite warunki do regeneracji i wykształcenia sprawniejszej odpowiedzi immunologicznej. Jedynie zupełnie małe dzieci nie powinny spacerować w wietrzny, mroźny dzień, co jest związane z niedojrzałością ich układów odpornościowych.

Urozmaicenie diety poprawi odporność

PRAWDA, ponieważ dzięki urozmaiconym posiłkom wzrasta prawdopodobieństwo, że dostarczy się do organizmu wszystkie składniki potrzebne do budowania siły odpowiedzi immunologicznej.

Układ odpornościowy nie bywa zmęczony.

MIT, gdyż układ odpornościowy może być nawet przemęczony i z tego powodu może reagować co najmniej dziwnie, w tym atakować ciało, które ma chronić. Zmęczenie to jest najczęściej wywołane przez utrzymujący się długotrwale stres. Przy przedłużającej się procedurze stresogennej, komórki odpornościowe stają się zdezorientowane i rozpoczynają atak na komórki własne organizmu. Tak rozwijają się choroby autoimmunologiczne.

Suplementacja latem i wczesną jesienią jest niepotrzebna.

MIT, ponieważ zarówno latem, jak i słoneczną jesienią układ odpornościowy może potrzebować pozytywnych bodźców z zewnątrz. Sytuacja ta dotyczy szczególnie chorych, seniorów, osób niedożywionych, gdyż w ich diecie najczęściej brakuje witamin i minerałów. Ponadto brak słońca latem i smarowanie całego ciała kosmetykami z filtrami przeciwsłonecznymi skutkuje niedostatkiem witaminy D, którą człowiek może wytwarzać samodzielnie w skórze. W takich sytuacjach suplementacja jest wręcz wskazana.